Over dit project

50 jaar geleden vond het Tweede Vaticaans Concilie plaats. Een historische gebeurtenis van wereldformaat én een spannend verhaal. Zonder het Concilie is de Kerk van gisteren, vandaag en morgen niet te verstaan.

Herbeleef dag na dag het Concilie zoals het 50 jaar geleden gebeurde. Volg de actualiteit op de voet en neem deel aan het debat op Facebook.

Volgconcilie is een initiatief van het Studiecentrum Kerk en Media vzw met medewerking van

Bronnen 

We danken volgende organisaties voor hun toestemming om materialen uit hun collecties te gebruiken op VolgConcilie:

  • Aartsbisschoppelijk Archief Mechelen 
  • Bisdom Brugge
  • Braambos
  • Centrum voor Conciliestudie Vaticanum II, KU Leuven
  • Commons.wikimedia.org
  • Halewijn
  • KADOC, KU Leuven
  • Katholiek Documentatie Centrum, Radboud Universiteit Nijmegen
  • Katholische Nachrichten-Agentur, Bonn,
  • Luce
  • Omroep RKK
  • RKDocumenten.nl
  • Diverse privécollecties

We hebben getracht alle rechthebbenden op copyright te bereiken. Mochten er toch illustraties zijn opgenomen zonder voorkennis van rechthebbenden, dan worden zij verzocht contact op te nemen met de uitgever: Studiecentrum Kerk en Media vzw, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen

Medewerkers 

  • Bart Benats: redactie
  • Dirk Bielen: ontwerp
  • Dries Bosschaert: redactie
  • Dirk Claes: redactie
  • Jo Cornille: redactie
  • Peter De Mey: redactie
  • Koen De Wit: ontwikkeling
  • Leo Declerck: redactie
  • Adelbert Denaux: redactie
  • Sim D’Hertefelt: coördinatie, concept & redactie
  • Siegert Dierickx: google analytics
  • Stefaan Franco: redactie
  • Erik Galle: videoarchief, audio
  • Paul Hamans: redactie
  • Kris Jacqmain: audio
  • Gerard Kruis: redactie
  • Mathijs Lamberigts: redactie
  • Michael Moras: ontwerp assistentie
  • Pieter Nolf: stuurgroep
  • Toon Osaer: stuurgroep & redactie
  • Joris Polfliet: redactie
  • Bert Pollet: motion design
  • Patricia Quaghebeur: fotoarchief
  • Karim Schelkens: wetenschappelijke leiding, redactie
  • Marleen Stas: ontwerp, testing
  • Maria ter Steeg: redactie
  • Audrey Van den Bremt: publishing
  • Ton van Eijk: redactie
  • Lieve Van Hoofstadt: stuurgroep
  • Lennie van Orsouw: fotoarchief
  • Ton van Schaik: redactie
  • Loes van Woudenberg: videoarchief
  • Peter Vande Vyvere: redactie
  • Gerrit Vanden Bosch: redactie
  • Vanessa Vanhove: stem
  • Kim Vanpuyenbroeck: audio
  • Andy Vanvoorden: ontwerp
  • Alexis Vermeylen: fotoarchief
  • Luc Vints: fotoarchief
  • Koen Vlaeminck: stuurgroep
  • Barend Weyens: motion design
  • Henk Witte: redactie

Bedankt! We hebben je bericht goed ontvangen.

Een link naar deze pagina is goed verstuurd.

Het e-mailadres is niet juist. Probeer het opnieuw.

Contact

Sorry, deze mogelijkheid is niet langer beschikbaar.

Sorry, deze mogelijkheid is niet langer beschikbaar.

Concilievaders willen sterke verklaring over Joden terug

28 SEP 1964

De meeste Concilievaders zijn het niet eens met de afgezwakte verklaring over de Joden die kardinaal Bea op 25 september voorstelt in de Concilieaula. Ze vragen om de sterke verklaring die de Joden vrijspreekt van godsmoord in ere te herstellen.

Intens debat laat alle posities klinken

Tijdens het intense debat klinken de verschillende posities die ook al tijdens de tussentijd een rol spelen:

  • Kardinaal Tappouni formuleert in naam van de Oosterse patriarchen de kritiek dat een rehabilitatie van de Joden politieke gevolgen zal hebben in het Midden-Oosten.
  • De kardinalen Cushing en Ritter verdedigen een sterke verklaring door te verwijzen naar de oorspronkelijke motivatie: als christenen reageren op de Shoah.
  • Kardinaal Ruffini vindt de afgezwakte tekst nog te sterk en verwijst naar argumenten uit de christelijke anti-Joodse traditie en zelfs naar antisemitische propaganda. Bijvoorbeeld de idee van een samenzwering van Joden en vrijmetselaars tegen de Kerk.

Yves Congar schrijft in zijn Conciliedagboek:

Het antisemitisme is niet dood!

Pieter Smulders schrijft in zijn Conciliedagboek:

De stemming in de vergadering is zo, dat men beslist een krachtige verklaring voor de Joden wil, maar toch de politieke bezwaren van de Arabische landen ernstig neemt; hoe men daar uit moet komen, weet niemand.

Nieuwe theologie van het Judaïsme

Kardinaal Lercaro laat een nieuw geluid horen. Hij pleit voor een nieuwe theologie over het Judaïsme.

Daarin moet niet alleen plaats zijn voor een positieve waardering van de Joodse erfenis uit het verleden. Maar ook voor een positieve waardering van de rol die het Joodse volk nu te spelen heeft. De kinderen van Israël blijven geliefd en uitverkoren door God. Die liefde van God schept dus ook vandaag een speciale band tussen Joden en christenen.

Een groot verschil met de anti-Joodse christelijke traditie. Die beschouwde de Kerk als het nieuwe en ware Israël. Terwijl het oude Israël voorbijgestreefd zou zijn.