Over dit project

50 jaar geleden vond het Tweede Vaticaans Concilie plaats. Een historische gebeurtenis van wereldformaat én een spannend verhaal. Zonder het Concilie is de Kerk van gisteren, vandaag en morgen niet te verstaan.

Herbeleef dag na dag het Concilie zoals het 50 jaar geleden gebeurde. Volg de actualiteit op de voet en neem deel aan het debat op Facebook.

Volgconcilie is een initiatief van het Studiecentrum Kerk en Media vzw met medewerking van

Bronnen 

We danken volgende organisaties voor hun toestemming om materialen uit hun collecties te gebruiken op VolgConcilie:

  • Aartsbisschoppelijk Archief Mechelen 
  • Bisdom Brugge
  • Braambos
  • Centrum voor Conciliestudie Vaticanum II, KU Leuven
  • Commons.wikimedia.org
  • Halewijn
  • KADOC, KU Leuven
  • Katholiek Documentatie Centrum, Radboud Universiteit Nijmegen
  • Katholische Nachrichten-Agentur, Bonn,
  • Luce
  • Omroep RKK
  • RKDocumenten.nl
  • Diverse privécollecties

We hebben getracht alle rechthebbenden op copyright te bereiken. Mochten er toch illustraties zijn opgenomen zonder voorkennis van rechthebbenden, dan worden zij verzocht contact op te nemen met de uitgever: Studiecentrum Kerk en Media vzw, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen

Medewerkers 

  • Bart Benats: redactie
  • Dirk Bielen: ontwerp
  • Dries Bosschaert: redactie
  • Dirk Claes: redactie
  • Jo Cornille: redactie
  • Peter De Mey: redactie
  • Koen De Wit: ontwikkeling
  • Leo Declerck: redactie
  • Adelbert Denaux: redactie
  • Sim D’Hertefelt: coördinatie, concept & redactie
  • Siegert Dierickx: google analytics
  • Stefaan Franco: redactie
  • Erik Galle: videoarchief, audio
  • Paul Hamans: redactie
  • Kris Jacqmain: audio
  • Gerard Kruis: redactie
  • Mathijs Lamberigts: redactie
  • Michael Moras: ontwerp assistentie
  • Pieter Nolf: stuurgroep
  • Toon Osaer: stuurgroep & redactie
  • Joris Polfliet: redactie
  • Bert Pollet: motion design
  • Patricia Quaghebeur: fotoarchief
  • Karim Schelkens: wetenschappelijke leiding, redactie
  • Marleen Stas: ontwerp, testing
  • Maria ter Steeg: redactie
  • Audrey Van den Bremt: publishing
  • Ton van Eijk: redactie
  • Lieve Van Hoofstadt: stuurgroep
  • Lennie van Orsouw: fotoarchief
  • Ton van Schaik: redactie
  • Loes van Woudenberg: videoarchief
  • Peter Vande Vyvere: redactie
  • Gerrit Vanden Bosch: redactie
  • Vanessa Vanhove: stem
  • Kim Vanpuyenbroeck: audio
  • Andy Vanvoorden: ontwerp
  • Alexis Vermeylen: fotoarchief
  • Luc Vints: fotoarchief
  • Koen Vlaeminck: stuurgroep
  • Barend Weyens: motion design
  • Henk Witte: redactie

Bedankt! We hebben je bericht goed ontvangen.

Een link naar deze pagina is goed verstuurd.

Het e-mailadres is niet juist. Probeer het opnieuw.

Contact

Sorry, deze mogelijkheid is niet langer beschikbaar.

Sorry, deze mogelijkheid is niet langer beschikbaar.

Suenens klaagt mariaal minimalisme aan

17 SEP 1964

Suenens verrast vriend en vijand door hoofdstuk 8 over Maria van het schema over de Kerk antimariaal minimalisme te verwijten. Hij vraagt om de tekst te versterken in lijn met de rol die Maria speelt in het geloofsleven en het apostolaat van velen. Daarmee verdedigt de progressief genoemde Suenens een standpunt van de conservatief genoemde minderheid.

Kroniek van een aangekondigde strijd

Maria is al langer onderwerp van een fel debat. In oktober ‘63 woedt een propagandastrijd over een afzonderlijk schema voor Maria of opname in het schema over de Kerk. De Concilievaders stemmen nipt voor het laatste.

In februari ‘64 zoeken experts moeizaam naar een compromistekst. Maria wordt wel Middelares genoemd, maar met uitleg die de unieke Middelaarsfunctie van Christus onderlijnt.

3 lijnen in de interventies

In het korte maar felle debat in september ‘64 tekenen zich 3 lijnen af.

  1. Sommige sprekers willen de tekst laten zoals ze is, net omdat ze geen partij trekt in een discussie waar theologen nog niet uit zijn.
  2. Anderen willen de vluchtige vermelding van Maria als Middelares schrappen. Kardinaal Bea bijvoorbeeld, voorzitter van het Secretariaat voor de eenheid.
  3. Een derde groep wil een krachtige bevestiging van Maria als Middelares en als Moeder van de Kerk. Al is het maar om geen schandaal te veroorzaken bij de gelovigen.

Dat Suenens de 3e lijn verdedigt, wordt hem door medestanders bijzonder kwalijk genomen.

Reacties

Alan Keighley, waarnemer voor de Italiaanse Methodisten

Er is een spanning tussen de maximalisten en de minimalisten. … Wanneer een hoogst progressieve man als kardinaal Suenens een minimale rol van Maria met klem verwerpt, dan gaapt er een diepe kloof tussen ons.

Gerard Philips

Bisschoppen, vooral de Belgische, zijn erg verontwaardigd

Leo Suenens

Ik wist dat ik onze theologen zou kwetsen

Henri de Lubac

Tussenkomst van Suenens: activistisch en mariologisch simplisme

André Marie Charue

Onderscheid tussen devotie en conciliaire leer is elementair

Yves Congar

Prignon zegt me dat de Belgen razend zijn over toespraak Suenens