Thema Media: begin van een blijvende worstelingDe Conciliegeschiedenis is ook een boeiend stukje mediageschiedenis. De jaren 1960 zijn voor Kerk én media een scharniermoment. Nieuwe media worden opiniemachtKranten, tijdschriften, radio, tv en film (kinema) kennen in de jaren 1960 een massale verspreiding. En de nieuwe media geven niet alleen beeld en klank aan de geschiedenis. Ze beïnvloeden ook het verloop ervan. Even oud als de nieuwe media is dan ook de discussie over hun werking en invloed. Concilie is eerste wereldwijde tv-evenementDe plechtige opening is live op radio en tv te volgen. Live-tv op internationale schaal is nieuw. De verhouding tussen Kerk en pers is van bij het begin een worsteling. Er is enerzijds massale belangstelling van de pers, maar anderzijds klagen journalisten over het gebrek aan informatie. Bisschoppen stellen de sensatiezucht van de media aan de kaak, maar geven vlot persconferenties. Sociale media op ConcilieagendaDat de Concilievaders het belang van de media beseffen, bewijst de agenda van het Concilie. Van 23 tot 26 november 1962 debatteren ze over de sociale communicatiemiddelen (de media). Maar ze doen dat met opvallend weinig enthousiasme. Ontbreekt het de Concilievaders aan concrete mediaervaring en -expertise? Het decreet over de sociale communicatiemiddelen wordt algemeen beschouwd als één van de minder geïnspireerde resultaten van het Concilie. Blijvende worsteling tussen Kerk en mediaTegenover de vele inspanningen om met nieuwe communicatiemiddelen de christelijke boodschap toegankelijk te maken voor een breed publiek, staat een blijvende argwaan voor de media bij de kerkleiding. In deze gemediatiseerde tijd zijn gezagsinstanties (waaronder ook de Kerk) vaak onvoldoende voorbereid om openbaarheid van bestuur op een adequate manier in te vullen. De Conciliegeschiedenis biedt een unieke blik op het begin van die worsteling. |