Met 2231 stemmen tegen 43 kiezen de Concilievaders het nieuwe schema over de Kerk als basis voor de verdere debatten. Dat is geïnspireerd op het schema Philips. Ze waarderen vooral de verbeterde structuur en de pastorale en oecumenische stijl van de tekst. Ook de meer Bijbelse in plaats van juridische taal wordt gesmaakt.
Kerk is niet statisch maar in wording
Kardinaal Rugambwa merkt in naam van vele Afrikaanse bisschoppen op dat nog meer aandacht mag gaan naar de dynamiek waaruit de Kerk leeft:
Het komt ons voor dat de wendingen en uitdrukkingen van het schema er aanleiding toe geven de Kerk statisch, in haar Zijn, te beschouwen. De Kerk van God is echter hier op aarde niet slechts in een bestendige toestand, zij is ‘in wording’. Zij wordt bezield door een innerlijke dynamische kracht, waardoor zij niet alleen op de eschatologische voleinding van God, maar ook missionair op de groei van het volk van God gericht is.
Kerk als volk van God
Verschillende Concilievaders pleiten voor het voorstel van de Coördinatiecommissie om het hoofdstuk over het volk van God te plaatsen voor dat over de hiërarchie.
In dat verband komt Silva Henríquez, de kardinaal-aartsbisschop van Santiago in Chili, tussen in naam van vierenveertig Zuid-Amerikaanse bisschoppen:
Beide hoofdstukken zouden dezelfde uitgangspunten moeten gebruiken en spreken over het priesterlijk, koninklijk en profetisch volk van God.
Maria: apart schema of hoofdstuk in schema over de Kerk?
Silva Henríquez stelt ook voor om het schema over Maria in de tekst over de Kerk in te passen. Zo worden devotionele praktijken gericht op Onze Lieve Vrouw, die vooral in Latijns-Amerika sterk leven, meer ingebed in de Kerk en in Christus. Verschillende sprekers ondersteunen dit idee.
Maar de kardinaal-aartsbisschop van Tarragona in Spanje verdedigt names 56 Spaanse bisschoppen een apart schema over Maria:
Het mysterie van Maria is groter dan het mysterie van de kerk. Er bestaat gevaar, dat zij in een passieve rol wordt gedrongen, nl. als een representante van de Kerk en niet als de moeder van de Kerk door haar leven brengende invloed.