Geboren in Springfield (VS) in 1906. Studies theologie in Montréal en Rome (Angelicum). Docent dogmatiek in Washington. Krijgt veel eerbetuigingen van Rome. Publiceert in 1958 een boek met als stelling buiten de kerk geen heil. Een theologie die Vaticanum II niet zal volgen. Overlijdt in 1969.
Neemt als peritus deel aan het Concilie. Persoonlijke vriend van kardinaal Ottaviani met wie hij nauw samenwerkt als consultor van de Voorbereidende theologische commissie en van de Doctrinele commissie. Fel tegenstander van John Courtney Murray die op het Concilie pleit voor godsdienstvrijheid als een manier om het katholicisme te verzoenen met religieus pluralisme.
21 NOV '64 | Jack Quinn vertelt me dat Heilig Officie zal worden afgeschaft
Jack Quinn vertelt me dat het Heilig Officie zal worden afgeschaft en dat kardinaal Ottaviani niet aan het hoofd zal staan van de nieuwe – niet langer allerhoogste – Congregatie die er de plaats van inneemt. De oude man wordt vernederd. Hij is een heilige.
04 NOV '64 | Philips insisteerde op snelheid en staat geen debat toe
Vergadering van de Doctrinele Commissie. Philips bepaalt de bijeenkomst. Ottaviani komt niet opdagen, hij heeft ons wel uitgenodigd voor een bijeenkomst op de Maria-Academie morgen. Het vijfde hoofdstuk van het schema over de kerk wordt er met een stoomwals doorgejaagd. Philips insisteerde op snelheid en staat geen debat toe over wat sommigen toch van belang vinden.
31 OKT '64 | Suenens en Léger vielen leer over geboorteregeling aan
De laatste tien dagen gaat het conciliedebat over Schema 13. Enkele dagen geleden vielen Suenens en Léger de kerkelijke leer over de geboorteregeling aan. Een van de Mill Hill paters vertelde de pers dat dit de beste dag van zijn leven was. Hij moet een triest bestaan gehad hebben.
25 SEP '64 | Men valt conservatieven aan als vijanden van godsdienstvrijheid
De pers spreekt over de amerikaanse bisschoppen. Men prijst hen als verdedigers van de godsdienstvrijheid en men valt de ‘conservatieven’ aan – in het bijzonder Ottaviani – als vijanden van de godsdienstvrijheid.
25 NOV '63 | De vergadering werd tot de orde geroepen door Ottaviani
Er is een gerucht dat Rubinstein zelmoord pleegde. Iedereen praat over de chaos in Dallas. Gisteravond zag ik de moord op Lee Harvey Oswald op de Italiaanse televisie. […] De documenten werden net uitgedeeld. De inleiding op het eerste hoofdstuk over de kerk was erbij.
18 NOV '63 | Kardinaal Ottaviani is geërgerd
Hij schreef een brief waarin hij ons meldt dat de paus de kwesties over het mysterie van de kerk en over de maagd Maria afgerond wenst te zien voor het einde van deze zittijd. Men heeft anderhalf uur lang gediscussieerd. Philips zal al het werk doen.
11 NOV '63 | Discussie over de godsdienstvrijheid
De hele groep was er. M[urray] vertoont zich voor de eerste keer. Het zou interessant zijn te weten hoe hij uitgenodigd raakte.
05 OKT '63 | Zoals gewoonlijk bepaalde Philips de hele show
Doctrinele Commissie. Ik was laat vandaag. Zoals gewoonlijk bepaalde Philips de hele show, en wanneer hij niet aan het woord is, verspilt Rahner eindeloos veel woorden.
01 OKT '63 | Ruffini gebruikt mijn tegenkanting tegen 'sacrament' voor de kerk
Het nieuws gisteren was uiterst interessant. Men debatteerde over het gebruiken van de actuele tekst over de kerk als basis, en het lijkt onvermijdelijk dat men dat ook zal doen. De atmosfeer is erg anders ditmaal. […]
We dineerden, in aanwezigheid van Vagnozzi, bij kardinaal Ottaviani. Er was grote vreugde. Het bleek dat Ruffini op het concilie mijn tegenkanting tegen het woord 'sacrament' voor de kerk, had aangewend, en hij er veel succes mee had. Hij legde de vaders uit dat dit de leer en de taal van Tyrrell is.
24 SEP '63 | Start van tweede zittijd van het Concilie is gepland op 29-09
Ik verliet Washington op 5 september.
24 SEP '63 | Doctrine en taal van schema over de Kerk zijn van modernist
Ed Hanahoe gaf me twee boeken over het modernisme. In een ervan trof ik bewijs dat de doctrine en de taal van het eerste hoofdstuk van het nieuwe schema over de Kerk in feite die van de modernist George Tyrrell zijn.
11 MEI '63 | We zullen meer bereid zijn om naar elkaars bronnen te kijken
Als wetenschapper, geloof ik dat het Concilie een factor is, hoewel geenszins de enige factor, die katholieken en niet-katholieken kan samenbrengen op het niveau van theologisch en historisch onderzoek. We zullen meer bereid zijn om naar elkaars bronnen te kijken. Deze tendens is al zichtbaar in het actuele onderzoek.
21 FEB '63 | Ottaviani raakt gefrustreerd door zijn eigen secretariaat
Het wordt hoe langer hoe duidelijker dat Ottaviani gefrustreerd raakt door zijn eigen secretariaat. Vanaf het begin deed Tromp pogingen om de hele zaak te vertragen, en de resultaten zijn er naar.
11 FEB '63 | Belg lanceerde een bittere persoonlijke aanval op Ottaviani
Ik moet het dagboek verderzetten waaraan ik in Rome werkte en het verhaal van de gemengde commissievergadering van 7 december vertellen. […] Aan het einde van die vergadering stond een Belg (De Smedt) op en lanceerde een bittere persoonlijke aanval op Ottaviani.
27 NOV '62 | Johannes XXIII, waarschijnlijk een overtuigd modernist
Met Gods hulp lees ik nog in een boek van Poulat over modernisme vanavond. De artikelen in de Corriere della Sera vertellen over de band van de paus met Buonaiuti, en doen uitschijnen dat Johannes XXIII een overtuigd modernist is. Wat hij waarschijnlijk is.
23 NOV '62 | Hij was in tranen en zei dat het een duivelse tijd is
Ik bezocht Ottaviani vannamiddag. Hij is woedend en verlangt naar meer actie van onze zijde. Toen ik vertrok kwam Paul Philippe binnen. Hij was in tranen, en zei dat het een duivelse tijd is.
13 NOV '62 | Mensen trachten het schema over de openbaring te verwerpen
Theologische Commissie. Ottaviani sprak over de mensen die trachten het schema over de openbaring te verwerpen. In zijn ogen zijn het diegenen die de ‘nieuwe theologie’ wensen te bevorderen en nu hun gram wensen te halen. Hij was erg duidelijk, en intussen zag ik dat de Fransen in de commissie hem vijandig gezind waren.
31 OKT '62 | Ik had nooit gedacht dat het episcopaat zo liberaal was
Aanwezig zijn op het concilie is uiteraard een grootse ervaring in mijn leven. Doch, terzelfdertijd is het een angstwekkende ontgoocheling. Ik had nooit gedacht dat het episcopaat zo liberaal was. Dit zal het einde markeren van de katholieke religie zoals we haar gekend hebben.
19 OKT '62 | Ze zijn dus werkelijk zo dom
Ik begon met mijn lezing van het schema over de liturgie, en was geschokt door de slechte theologie. Ze zijn dus werkelijk zo dom te beweren dat de Kerk tegelijk menselijk en goddellijk, zichtbaar én onzichtbaar is.
Sinds de dood van de H. Pius X werd de Kerk geleid door zwakke en liberale pausen, die de hiërarchie hebben overspoeld met onwaardige en onintelligente mensen. De huidige conciliesamenstelling maakt dit overduidelijk.
28 DEC '60 | Voorstel van Congar over de kerk is een zootje
Ik bestudeerde vanavond het voorstel van Congar over de kerk. Het is een zootje. De eerste zin gaat in tegen de anti-modernisteneed en omarmt een onaanvaardbare terminologie. De tweede zin bevat twee theologische dwalingen. Moge God ons verhoeden dat dit soort werk ernstig zou worden genomen in de Theologische Commissie.
25 OKT '60 | Een droom dat ik werd verkozen in de Theologische Commissie
Het komt me nog steeds voor als een droom dat ik werd verkozen in de Theologische Commissie. God is uitzonderlijk goed voor me.