Yves CongarGeboren in Sedan (Frankrijk) in 1904. Treedt in bij dominicanen in 1925. Zal zijn hele leven publiceren en doceren over theologie. In 1934 schrijft hij een opgemerkt artikel over de oorzaken van het moderne ongeloof. Krijgsgevangen tijdens WOII. In 1954 leiden verdachtmakingen in Rome tot een doceerverbod. Volledige rehabilitatie in 1994 door creatie tot kardinaal. Sterft in 1995. In 1960 op uitnodiging van Johannes XXIII wordt hij consultor van de Voorbereidende theologische commissie. Opmerkelijke rol als peritus tijdens het Concilie. Verblijft in het Belgisch College. Benadrukt dat het Concilie geen eindpunt is: alles blijft nog te doen. Conciliedagboek19 NOV '64 | Aanpassingen lijken achteruitgang en verhardingEr is erger. De oecumene is aan de orde. Sedert het begin van de week wordt er bij de Paus tussengekomen opdat het niet zou gepromulgeerd worden. Gisterenavond was het zelfs beslist. Uiteindelijk zal de Paus een aantal aanpassingen in de tekst aanbrengen. Deze tekst zou vannacht gedrukt zijn om vanmorgen verdeeld te worden. We zullen zien. Ik reageer dus opgewonden; en wat nu? De omhelzing van Jeruzalem [met Athenagoras]. Was dat dan komedie? De Paus stelt gebaren en daar blijft het dan bij? Hij zou geenszins de theologie van zijn gebaren hebben; hij zou zelfs een tegengesteld theologie hebben. We zullen zien. Ik wil me niet opwinden over wat misschien een inbeelding is. Felici leest die aanvullingen of correcties. Bij het horen en zonder dat ik het nauwkeurig kan nagaan op basis van de tekst, lijkt het me niet te ernstig. Cullmann (en ook Boegner en Thurian, enkele seconden gezien bij het buitengaan) zijn tamelijk aangedaan door de modi van de Paus over De Oecumenismo. Velen zijn volstrekt onbelangrijk, maar er zijn drie of vier slechte. De laatste trekt terug wat er erkend was in de Eucharistie van de protestanten. Een ander spreek over wat ze ZOEKEN en niet over wat ze VINDEN in de Schriften. Zoals Cullmann zegt: als men van in het begin zo had gesproken, was het kunnen passeren. Maar aangezien er andere meer gunstige termen zijn gebruikt, lijken die aanpassingen een achteruitgang en een verharding. Ontdek meer: “Zwarte week” van het Concilie |