Tijdens de 14e plenaire vergadering op 16 en 17 april keurt de Coördinatiecommissie de lijst van schema’s goed die tijdens de 3e zittijd behandeld zullen worden. De commissie geeft opdracht om gewijzigde schema’s te drukken en naar de Concilievaders te sturen.
Joden en godsdienstvrijheid krijgen aparte verklaring
Op voorstel van kardinaal Confalonieri maakt de Coördinatiecommissie van de 2 omstreden teksten over de Joden en over de godsdienstvrijheid aparte verklaringen. Tot hiertoe maakten die teksten nog onderdeel uit van het decreet over het oecumenisme.
- Verklaring over de verhouding van de Kerk tot de niet-christelijke godsdiensten, Nostra aetate
- Verklaring over de godsdienstvrijheid, Dignitatis humanae
Concilievaders krijgen nieuwe schema’s
Op 11 mei stuurt Concilievoorzitter Felici de Concilievaders een brief met de gewijzigde schema’s. Maar Cicognani slaagt erin om het schema over de Kerk te laten tegengehouden.
Pas na een nieuwe vergadering van de Coördinatiecommissie op 26 juni stuurt Felici op 7 juli het schema over de Kerk naar de Concilievaders. Samen met de schema’s over de openbaring, de missie, en de Kerk in de wereld van deze tijd en de verklaring over de Joden.
De brief van 7 juli bevat ook de volgorde waarin het Concilie de thema’s tijdens de 3e zittijd zal behandelen. De Concilievaders kunnen tot 9 september opmerkingen sturen.
Uit de persoonlijke nota's van Prignon
Men dacht dus dat de discussie over de De Ecclesia beëindigd was toen kardinaal Cicognani het woord heeft genomen en zich heeft laten gaan in een fantastische aanval, zegt de kardinaal [Suenens] tegen de collegialiteit, die hij [Cicognani] bijna gelijkstelde met een ketterij en hij beweerde dat Rome in geweten dergelijk schema - met de nummers van de tekst zoals die in de commissie waren gestemd - niet naar de bisschoppen kon sturen....En toen men hem liet opmerken dat kardinaal Ottaviani, de voorzitter, het had aangenomen, antwoordde hij dat kardinaal Ottaviani na de theologische commissie een brief had geschreven om zijn stem te herroepen. [in feite heeft Ottaviani geen brief gestuurd maar gedurende een audiëntie bij de paus, heeft hij zijn akkoord van 6 maart teruggetrokken ].
Wat betreft de Joden heeft hij [Cicognani] gewezen op de actuele moeilijkheden komende van de Arabische staten, die zelfs zo ver willen gaan om de banden met de Heilige Stoel te verbreken als er een tekst over de Joden zou gestemd worden... uiteindelijk schaarde men zich achter het voorstel van Suenens om van de tekst over de Joden en over de religieuze vrijheid geen twee appendices te maken, maar twee afzonderlijke verklaringen van het concilie, want het woord appendix is te pejoratief.
Prignon, persoonlijke nota's, 16 april 1964