Over het religieuze leven - Perfectae caritatisDecreet over de aangepaste vernieuwing van het religieuze leven, Perfectae caritatis De Latijnse naam Perfectae caritatis, volmaakte liefde, verwijst naar de eerste woorden van de tekst zoals gebruikelijk is voor Vaticaanse documenten. Religieus leven wordt al snel een ConciliethemaAl snel na de aankondiging van het Concilie in 1959 wordt duidelijk dat de vernieuwing van het religieuze leven op de Concilieagenda moet staan. Verschillende bisschoppen en uiteraard ook religieuze oversten nemen het op in de wensenlijstjes die ze in 1960 naar Rome sturen.
De Voorbereidende commissie voor de religieuzen leunt sterk aan bij de Curiale Congregatie voor de religieuzen. Ze bereidt een schema voor van 100 pagina’s met als titel Staten die streven naar perfectie. Klassieke 2-wegentheologie, geschreven in een defensieve en verbiedende stijl, waarin de religieus sociaal-juridisch wordt gedefinieerd als lid van de klerikale stand. De Coördinatiecommissie dringt aan op een kortere versie, liefst een eenvoudige lijst van stellingen waarover de Concilievaders gemakkelijk kunnen stemmen. Verdeeldheid over het voorbereidende schemaDe Concilievaders debatteren voor de eerste keer over het religieuze leven op het einde van de 3e zittijd in november 1964. Het voorbereidende schema is teruggebracht tot 20 stellingen die samen 4 pagina’s beslaan. De titel Staten die streven naar perfectie kent enkele veelbetekenende wijzigingen:
De Amerikaanse bisschop McShea stelt de tekst voor in de Concilie-aula. De meningen zijn sterk verdeeld. Uiteindelijk dwingt een vloed aan amendementen de commissie om tijdens de 4e zittijd met een radicaal herwerkte tekst te komen. Geen nieuw elan, wel vernieuwingsimpulsenNieuwe theologische accenten over het godgewijde leven staan in hoofdstuk 6 van Constitutie over de Kerk. In vergelijking met hoofdstuk 5 over de algemene roeping tot heiligheid in de Kerk is hoofdstuk 6 na het Concilie te lauw gebleken. Het slaagt er niet in om de religieuzen een nieuw en eigen elan te bezorgen in het volk van God waarin iedereen heilig kan worden. De nieuwe theologische accenten vinden bovendien weinig weerklank in de praktische richtlijnen van het Decreet over de aangepaste vernieuwing van het religieuze leven, Perfectae caritatis. Volgens sommige theologen kan dit document daarom maar het beste vergeten worden. De enige verdienste, zo vinden zij, is dat het niet alles in detail heeft willen regelen, zoals de eerste versie van het schema wel probeerde. Toch bevat het decreet impulsen die nadien zijn opgepikt:
Ontdek meerInhoudHet Decreet over de aangepaste vernieuwing van het religieuze leven bestaat uit 25 artikels.
verberg citaten
1 Inleiding
verberg citaten
2 Algemene beginselen voor aanpassing en vernieuwing
verberg citaten
3 Praktische criteria voor aanpassing en vernieuwing
verberg citaten
4 Zij, die moeten meewerken aan de aanpassing en vernieuwing
verberg citaten
5 Elementen, die aan alle vormen van het religieuze leven gemeenschappelijk zijn
verberg citaten
6 Het geestelijk leven op de eerste plaats
verberg citaten
7 De zuiver contemplatieve instituten
verberg citaten
8 De instituten, die zich wijden aan het apostolaat
verberg citaten
9 Het behoud van het monastieke en conventuele leven
verberg citaten
10 Het laïcale religieuze leven
verberg citaten
11 De seculiere instituten
verberg citaten
12 De kuisheid
verberg citaten
13 De armoede
verberg citaten
14 De gehoorzaamheid
verberg citaten
15 Het gemeenschappelijk leven
verberg citaten
16 De clausuur van de monialen
verberg citaten
17 Het religieuze kleed
verberg citaten
18 De vorming van de religieuzen
verberg citaten
19 De stichting van nieuwe instituten
verberg citaten
20 Het behoud, de aanpassing of het opgeven van specifiek eigen werkzaamheden
verberg citaten
21 Instituten en kloosters, die in verval zijn
verberg citaten
22 De unie van verschillende instituten
verberg citaten
23 De conferenties van hogere oversten
verberg citaten
24 De roepingen tot het religieuze leven
verberg citaten
25 Aansporing tot de religieuzen |